©  NiUS Radio Uniwersytet Szczeciński wszystkie prawa zastrzeżone. 

 
  • Home
  • Wywiady
  • Dobry nauczyciel powinien pamiętać, że ma przekazać wiedzę, a nie tylko wystawić ocenę [WYWIAD]

Dobry nauczyciel powinien pamiętać, że ma przekazać wiedzę, a nie tylko wystawić ocenę [WYWIAD]

6 września 2022 | Krzysztof Flasiński
Fot. Przegląd Uniwersytecki

Rozmowa z dr. inż. Ireneuszem Miciułą, nagrodzonym tytułem Nauczyciel Roku Województwa Zachodniopomorskiego 2021 w kategorii Nauczyciel Akademicki

Przegląd Uniwersytecki: 7 maja na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się ogólnopolska gala finałowa, będąca zwieńczeniem plebiscytu Nauczyciel Roku. Nagrody odebrali dydaktycy z całej Polski. Pan zdobył pierwsze miejsce w kategorii Nauczyciel Akademicki, czyli głosowali na Pana studenci Uniwersytetu Szczecińskiego.

Ireneusz Miciuła: Nagrody wręczano nauczycielom ze wszystkich województw i reprezentującym każdy poziom nauczania, od przedszkoli po szkoły wyższe. Uczelnie nie były już dzielone na kolejne podkategorie, więc teoretycznie mogli na mnie głosować wszyscy studenci, również ci, którzy już skończyli edukację. O zgłoszeniu do konkursu dowiedziałem się od organizatorów, którzy przesłali mi taką informację, prosząc jednocześnie o zgodę na udział.

PU: Jakich przedmiotów Pan uczy?

IM: Skończyłem kierunek Ekonomia i Finanse na Uniwersytecie Szczecińskim oraz zrobiłem doktorat z informatyki na ówczesnej Politechnice Szczecińskiej. Prowadzę zajęcia z informatyki, ekonomii i finansów, zarządzania przedsiębiorstwem. Najwięcej mam przedmiotów łączących finanse i technologię. Teraz jestem w zespole, który pracuje nad nowym kierunkiem Analityka Biznesowa, który również będzie mocno związany z informatyką. Będziemy chcieli uczyć studentów wykorzystywać technologię IT i umiejętność programowania w kilku językach do celów biznesowych.

PU: Studenci narzekają na trudne techniczne przedmioty?

IM: Każdy przedmiot może być trudny, nie tylko techniczny, wszystko zależy od wykładowcy i studenta. Dzisiaj technologia, a szczególnie – informatyka, jest obecna w każdej dziedzinie życia, więc studenci widzą praktyczne korzyści z połączenia finansów i technologii.

PU: Jakimi cechami powinien odznaczać się nauczyciel, na którego studenci chcą głosować w takich konkursach?

IM: Wydaje mi się, że najważniejsze jest zaangażowanie w przekazywanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych. Druga kwestia to okazywanie studentom szacunku, pokazanie, że wszyscy jesteśmy ludźmi i każdy z nas może mieć chwile słabości. Wyrozumiałość i przyjazność dla studentów jest ważna, szczególnie ostatnio, kiedy pandemia i nauczanie zdalne odkryło problemy, z których możliwości pojawienia się wcześniej nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy. Te dwa elementy ze sobą współgrają: idealnie jest, jeśli uda nam się przekazać merytoryczne informacje w sposób przystępny i przejrzysty.

PU: Dostał Pan nagrodę za 2021 rok, kiedy nauczanie zdalne jeszcze obowiązywało. Część wykładowców narzekała, że pandemia ograniczyła możliwości nauczania. Zgadza się Pan z tym twierdzeniem?

IM: Oczywiście, że sytuacja wpłynęła na to, że pojawiły się pewne różnice w sposobie nauczania. Ale to tylko kwestia przestawienia się. Wystarczy nie patrzeć tylko, że mamy ograniczenia i je rozpamiętywać, ale starać się jak najlepiej wykorzystać możliwości, które mamy. Dostaliśmy też wiele nowych narzędzi, które mogliśmy i możemy wciąż wykorzystywać. Pewne zajęcia trudno prowadzić online, jak ćwiczenia przy maszynach czy w laboratoriach. Jednak wykłady, czy nawet takie przedmioty jak programowanie czy praca z arkuszem kalkulacyjnym z powodzeniem można prowadzić zdalnie. Uważam, że jeśli kanał komunikacji nas nie ogranicza, to nie ma wielkiej różnicy między nauczaniem stacjonarnym a zdalnym.

PU: Co radziłby Pan nauczycielom akademickim, którzy chcą zdobyć uznanie wśród studentów?

IM: Moim zdaniem istotne jest postawienie jako priorytet tego, że studenci chcą się czegoś nauczyć. Czasem spotykam się z podejściem w stronę ocen, jakby to one były najważniejsze podczas studiowania. Toczą się dyskusje, w jaki sposób oceniać studentów, jakie techniki sprawdzania wiedzy stosować, jakie zadania przygotowywać i czego wymagać. Weryfikacja wiedzy i umiejętności jest również ważna, ale nie powinna przysłaniać głównego celu uczenia się – czyli zdobywania nowej wiedzy. Pamiętajmy, że studenci chcą się nauczyć, a nie tylko zaliczyć przedmiot. Być może mam takie podejście, ponieważ mam praktykę na wszystkich szczeblach nauczania.

PU: Miał Pan praktyki w szkole?

IM: Nawet w przedszkolu! Pracowałem tam przez miesiąc, kiedy robiłem kurs pedagogiczny. Chciałem poznać jak najszerszą gamę technik uczenia. Oczywiście, na studiach nie można stosować tych samych metod, ale nastawienie raczej na nauczanie i przekazywanie umiejętności praktycznych, niż na surowe ocenianie, pozostało we mnie do dzisiaj.

PU: Oprócz ścieżki dydaktycznej, aktywnie pracuje Pan naukowo.

IM: To jest dysonans, który każdy z nas, nauczycieli akademickich, odczuwa. Z jednej strony, i słusznie, przepisy kładą silny nacisk na rozwój naukowy, a system premiuje nas za aktywną pracę badawczą, ale z drugiej strony dydaktyka nie jest równie mocno wspierana. Nie możemy zapominać, że jesteśmy po to, aby uczyć studentów. Jak mówiłem wcześniej, jest to kwestia rozwiązań prawnych i w takiej samej sytuacji są wszyscy nauczyciele akademiccy w Polsce.

PU: Wyjściem z sytuacji może być wciąganie studentów do pracy naukowej?

IM: Tak, mam takie doświadczenia. Piszę artykuły do czasopism naukowych wspólnie z doktorantami, a nawet studentami starszych roczników. Studenci i absolwenci mogą również brać udział w różnych projektach badawczych i robią to chętnie. To się doskonale sprawdza, ale tylko z naprawdę zaangażowanymi osobami i ze studentami już kończącymi edukację uniwersytecką.

Rozmawiał Krzysztof Flasiński

dr inż. Ireneusz Miciuła

Jest pracownikiem Katedry Finansów Zrównoważonych i Rynków Kapitałowych Instytutu Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Szczecińskiego. Absolwent Ekonomii i Finansów na Uniwersytecie Szczecińskim i Informatyki na Politechnice Szczecińskiej. Do jego zainteresowań naukowych należy zarządzanie finansami, ocena kondycji finansowej, wycena przedsiębiorstw, efektywność gospodarowania, modelowanie i symulacje procesów gospodarczych, cybernetyka ekonomiczna, mierniki jakości życia, energetyka, systemy wspomagania decyzji, informatyka, prognozowanie oraz zarządzanie ryzykiem walutowym.

Nauczyciele akademiccy Uniwersytetu Szczecińskiego, którzy zostali zgłoszeni do konkursu Nauczyciel Roku Województwa Zachodniopomorskiego 2021 (kolejność alfabetyczna)

dr Halina Budis (Instytut Nauk o Kulturze Fizycznej), dr Barbara Chojnacka (Instytut Pedagogiki), dr Urszula Chrąchol-Barczyk (Instytut Zarządzania), dr Małgorzata Cieśluk (Instytut Historyczny), dr hab. Tomasz Czapiewski, prof. US (Instytut Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie), dr Tomasz Duda (Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej), dr hab. Sławomira Gruszewska, prof. US (Instytut Psychologii), mgr Rafał Hrynkiewicz (Instytut Biologii), mgr Magdalena Iwan (Instytut Pedagogiki), dr hab. Iwona Jazukiewicz, prof. US (Instytut Pedagogiki), dr hab. Jarosław Korpysa, prof. US (Instytut Zarządzania), dr Dorota Kowalewska (Instytut Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie), dr hab. Krzysztof Nerlicki, prof. US (Instytut Językoznawstwa), dr hab. Paulina Niedźwiedzka-Rystwej, prof. US (Instytut Biologii), dr hab. Adam Pawlicz, prof. US (Instytut Zarządzania), prof. dr hab. Łukasz Pohl (Instytut Nauk Prawnych), dr hab. Krzysztof Wesołowski, prof. US (Instytut Nauk Prawnych), dr hab. Luiza Wojnicz, prof. US (Instytut Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie), mgr Małgorzata Zakrzewska (Instytut Ekonomii i Finansów), dr Marek Zwolankowski, prof. US (Instytut Ekonomii i Finansów).



NiUS Radio

Centrum Edukacji Medialnej i Interaktywności
Uniwersytet Szczeciński
ul. Cukrowa 12, 71-004 Szczecin
tel.: 91 444 34 71
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


© NiUS Radio Uniwersytet Szczeciński wszystkie prawa zastrzeżone. 

Do góry